Val 2006 både i politik, trav....och fotboll?

pippa_heino
Pekka tar ut VM-elvan?

Elitloppet är ett av världens största travlopp, en folkfest av sällan skådat slag. En kommitté bjuder varje år in de 16 bästa hästarna till Solvalla för att göra upp om segern. I år har man beslutat att ta till ett nytt grepp. Man ska bara utse 14 stycken. Sedan nominerar man 4 (antalet inte helt klart) hästar varav två ska röstas in i startfältet.
 
Vem som röstar? Jo, svenska folket!

Detta får mina tankar att sväva iväg. Tänk om vi skulle göra så i fler idrotter. Fotbolls-VM står för dörren. Lars-Roland tar ut en trupp på 19 spelare, varav 2 är målvakter. Sedan nomineras 3 spelare i varje lagdel. Svenska folket får ringa och rösta på vem de vill se i den Niedersachsiska sommarhettan. Ungefär så här:

0000 - 111 111    Christoffer Andersson
0000 - 222 222    Mikael Dorsin
0000 - 333 333    Mikael Antonsson

Vad vill jag komma till? Jo, det här med PR-jippon får inte gå för långt. Travet har haft ett publiktapp på banorna vilket t ex fotbollen inte haft i Sverige. Därför hittar man på en massa saker för att locka folk till sporten och rädda kvar de redan inbitna. Jag ser tendenser till sådana här saker även inom fotbollen. Det är jättebra att skapa intresse, men det får ALDRIG påverka utgången av resultaten.

Vi har sett några dilemman senaste åren:
- Fotbollsgalor / Idrottsgalor                          Ska en spelare/utövare offra energi mitt i uppladdning inför kommande uppgifter för att möta folket och ta emot pris?   Zlatan etc.
- TV-kanalers inflytande                               Ska man kunna avbryta en match för att en kanal inte hunnit in i sändning?  TV4, damfotboll etc.
- Medias negativa påverkan     Ska inte förbundskaptener/landslag kunna läsa tidningar inför viktiga tävlingar/matcher utan att behöva se provocerande/okunniga rubriker och artiklar hela tiden?

Den sista punkten var mest en passning till svensk media inför Fotbolls-VM. Man måste hålla ihop och svetsa samman landet. Inte leta fel hos varandra. Skriv ner de andra lagen istället, så gör engelsk press. Om ens lag sedan gör en dålig insats. DÅ får de veta det.

[email protected]

Kommentarer:
Postat av: Martin

Mycket lustigt drag man tar till inom Elitloppet. Att rösta fram hästar till Elitloppet låter helt patetiskt. Ha hellre ett par extra kvallopp i så fall. Nu är det ju så att hästarna har olika ägare och körs av olika kuskar. Vissa mer populära och folkkära än andra. En tränare/kusk som Lutfi Kolgjini skulle till exempel inte ha en chans att få sin häst framröstad även om meriterna skulle tala till dennes fördel.

Tycker att assosiationen till fotboll är helt rätt. Trav är ju också en idrott och ska folk börja rösta fram såna här saker spårar det förr eller senare ur.

Om jag får svära lite så är jag för övrigt trött på alla jävla telefonröstningar hela tiden. "Matchens lirare" på ZTV förstör halva matcherna emellanåt. Inte bara för att man får höra Glenn Hyséns ofattbara kandidater utan också för att det blir ett evigt tjatande. Dessutom är det totalt ointressant vem folk framför tv´n tycker har varit bäst.

Tv-kanalerna ser idag varje liten chans till att få in mer pengar och nu verkar det som att ATG/Solvalla ska börja med samma sak. När den här typen av idéer dyker upp förstår man varför travet haft problem den senaste tiden.

2006-03-05 @ 12:02:01
Postat av: Thomas

Jag har aldrig gillat TV-rostning. Jag kan forsta kanalernas vilja att fa in lite extra pengar (1,3 miljarder for svensk fotbolls sandnings-rattigheter var det va??!?!), och jag ser nog hellre att de gor det an att de INTE visar matchen i sig. Och eftersom jag inte rostar sjalv sa bryr jag mig inte om hur dumma kandidater de tar ut... Men om de sitter och snackar om denna j-vla omrostning halva sandningen blir jag sur!!

Nar det galler media sa ska den vara objektiv och granskande - inte bara till for att salja nummer. Tyvarr gar alla journalister runt med ett stort ego och tanker i rubriker nar de skriver... Mycket trakigt.

Men det storsta problemet vi ser med dessa PR dilemman ar ju att alldeles for manga av "oss" vanliga gar pa det. Det ar vi som konsumenter som maste bli smartare och fa TV-bolagen att lyssna pa vara onskemal. Det ar enkelt for bolagen att locka over okunniga konsumenter (med jippon etc) men problemet ar att de antagligen tappar den lojala kretsen. Detta bryr sig antagligen inte bolagen om, for de ser ju bara till nummer. De maste ha ett visst antal tittare, sa att de kan salja reklam till sponsorer etc. Detta ar en otroligt kortsiktig losning (eftersom denna typ av konsumenter vander kappan efter vinden) och kommer att straffa sig for tv-bolagen i langden. Tills dess far vi sta ut med dessa dumma pahitt och jippon.

2006-03-05 @ 20:00:30
Postat av: Nicko

Hur många ggr gjorde Strömblad reklam för den kommande komediserien My Name Is Earl under Irlandmatchen? Måste ändå vare ett historisk ögonblick, men givetvis inte direkt överraskande.

Allt måste krängas och det i tid och otid. I och för sig så är MNIE den bästa sitcomen sedan Seinfeld, men att under en landskamp behöva sitta som kommentator och pusha för andra program...tror nog Strömblad knorrade skarpt på redaktionsmötet.

2006-03-05 @ 22:47:08
Postat av: Thomas

I USA har vi liknande problem, men skillnaden ar att det skots ganska snyggt. Exempel:

ESPN har visat USA's matcher som uppladdning for VM. Istallet for att som i andra idrotter bryta for reklam (det finns ju inga bra avbrott i fotboll) sa gar sponsorer in och sponsrar en del av matchen. Oftast handlar det om en halv halvlek. Vad kommentatorerna gor ar att lasa ett kort meddelande pa kanske 10-15 sekunder, sedan tacka sponsorn for att de ger ESPN mojligheten att sanda hela matchen utan avbrott. Allt som allt 20-25 sekunder, 4 ggr under matchen. Sponsorens logga syns sedan i bilden under deras tid, bredvid resultatet. Smidigt och enkelt. Dessutom mycket battre an att bryta en minut for reklam som i OS-hockeyn t ex.. Vet inte hur manga mal jag missade pga att de inte hann tillbaka i tid till sandningen....

2006-03-06 @ 04:59:43
Postat av: Calle

Vi som såg på OS här behövde inte missa ett enda mål. SVT stod för sändningarna, reklambefriad kanal. Hur skönt som helst i dessa tider.

2006-03-06 @ 08:10:40
Postat av: Martin

Kan bara instämma. Skillnaderna mellan SVT och TV4 i de senaste idrottsevenemangen har varit otroligt stora. När det pumpas in reklam i pauserna finns det inte längre någon tid över till analyser och intressanta reprisbilder. Fruktansvärt irriterande!

Ibland undrar man varför vissa kanaler överhuvudtaget bjuder in experter till studion. Allt som oftast ges inte dessa tillräckligt med tid för att hinna göra några djupgående analyser och spekulera om utgången av matchen. De får i halvtid istället ägna sig åt att kortfattat beskriva hur målen sett ut medan bilderna rullar förbi i bakgrunden. Sedan blir det ytterligare ett långt reklamblock innan matchen åter sätter igång.

Stundtals bedrövligt. I synnerhet när det handlar om viktiga matcher i EM och VM-slutspel.

2006-03-07 @ 13:23:58

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits