Ohohoh Dulee.

Såg ni Fotbollskanalen i söndags?


En stor del av programmet ägnades åt att diskutera de senaste anklagelserna mot Dulee Johnson. Om vi börjar med det som var positivt:


Man hade bjudit in AIK-tränaren Rikard Norling så att han kunde ge sin syn på saken.

Att han dessutom tackade ja var på något sätt strongt, även om han antagligen inte såg någon annan utväg. En god talare är han oftast den, på sitt eget sätt, karismatiske Norling.


Jag reagerade på hur debatten fördes. Visst är det ett fotbollsprogram där vi vill höra saker som påverkar Allsvenskan, svensk fotboll osv...  Visst är det inget fel i att Norling vill hjälpa människan Johnson. Jag tycker dock sporten gör onödigt dålig reklam för sig själv med liknande debatter. Det måste låta märkligt för en icke fotbollsintresserad som slår på TV:n, läser tidningen eller liknande:


"I England där jag lirade fick man böta minst en veckolön så fort något sån't här hände"

Ungefär så sa Pontus Kåmark.


Tjenare, Ponta. Löneavdrag, oj vad saftigt! De tar verkligen i med hårdhandskarna mot spritproblem etc på andra sidan Nordsjön...


Det pratades även om spelarens närvaro vid träningar. Om signaler till andra klubbar och andra invandrare...


Jag tycker det är illa. Personen i fråga har alltså kört bil onykter, inte kommit för sent till en samling eller kallat tränaren för pucko. Om man låter tankarna vandra till existerande och kommande offer för dessa fruktansvärda tragedier (krockar med dödlig utgång etc.), så har i alla fall jag svårt att prata lön, kontrakt, signaler till spelartruppen, hur det påverkar spelarens prestation osv...


Till sist:

Bara 9% av de som röstade på Fotbollskanalens hemsida vill se Johnsons kontrakt rivet. Det måste vara jag som är larvig. Ett par liv hit och dit?

[email protected]


Kommentarer:
Postat av: INOMHUSHALL

Mycket bra inlägg Calle-Beckhamklass! Håller helt med dig om allt detta. Tycker dessutom programmet var dåligt och tråkigt. Samtalet kom bara till att man ska hjälpa Dulee, om o om igen. Men hur? man lät Nordling komma lätt undan med det återkommande svaret att det var viktigare att hjälpa än att stjälpa.

För visst är det så att man måste visa att detta inte är OK. Man kan ju faktiskt både hjälpa och bestraffa. Dessutom tycker jag att man utåt försöker visa att Dulee är ett offer istället för gärningsman--helt helt sjukt.

2008-02-20 @ 16:32:03
Postat av: Thomas

Det finns inga som helst ursakter for att kora bil full. Men samtidigt ska vi nog vanta lite med att kora over Dulee. Detta sager jag inte bara for att jag ar AIKare, utan ocksa for att han enligt honom sjalv inte menade att kora bilen hem utan att hans kompis skulle gora detta. Dessutom blev han, som jag har forstatt, omhandertagen av polisen efter att en vakt kontaktade dem och uppgav vad som hade hant. Alltsa blev han inte tagen i sjalva bilen (eller har jag fel??). Lat oss vanta pa utredningen och se vad som egentligen hande istallet for att lita pa skvaller-blaskor och dorrvakter... Nu spelar det val mindre roll for i slutandan kommer det sakert fram att han forsokte kora bilen sjalv men ge honom en chans i allafall...

Jag kan anda inte forsta kritiken mot AIK pga att de vill hjalpa Dulee istallet for att riva kontraktet. De kanner honom betydligt battre an vad vi gor, och har nog battre koll vad som kan hjalpa honom i langden. Som Norling sa, sa gor AIK betydligt mer an en vanlig arbetsgivare skulle tanka sig att gora. Riva kontraktet ar nog det absolut samsta de kan gora, och darfor kritiserar jag hellre de 9% i fotbollskanalens undersokning samt alla andra som tycker det ar losningen. I Sverige har vi ju for vana att hjalpa mordare och valdtaktsman genom att ge dem korta straff och mycket "rehabilitering" (vilket jag i och for sig ar extremt mycket emot) sa varfor skall vi halshugga en fotbollsspelare trots att han har begatt nagra misstag (misstag som far betraktas som valdigt sma i jamforelse)?

Nej, hjalp honom att fa igang sitt liv igen och da nar han ar pa fotter kan man borja prata om bestraffningar. I dagslaget tror jag inte att bestraffningar (avstangning, avdrag pa lon, etc) skulle rora honom i ryggen for han har sa mycket annat att fundera over.

2008-02-21 @ 02:16:15
Postat av: Nicko

Problemet är för stort för tränaren att sköta. Här måste en styrelse, de som sitter längst upp ta ett beslut om vad som gäller och medföljande åtgärder.

Och som alltid i dessa dilemman, dyker nästa frågetecken upp. Vad hade hänt om det var spelare 22 i truppen och inte den bästa, som klubben ser som inkomstbringande vid försäljning? Ett frågetecken som egentligen inte har ett dyft med brottet att göra, men som jag lovar har lyfts fram på kontoret uppe i Solna.

2008-02-21 @ 12:46:35
Postat av: Thomas

Jag hoppas verkligen du har fel i det Nicko, men det ar klart att det ar betydligt enklare att gora sig av med en spelare som inte ar vard ngt (pengamassigt)... Sjalvklart har de diskuterat detta aven om de aldrig skulle erkanna det.

2008-02-21 @ 20:56:49
Postat av: INOMHUSHALL

Att gå ut och försvara honom i media och få det att låta som om dulee är "offret" måste väl ändå vara helt fel. Det man visar är ju att det är OK att köra rattfull. Kanskee är inte bestraffning det bästa för Dulee, men man måste ta lite samhällsansvar. Tvång till proffshjälp, avstängning från ett antal matcher, ingen lön under avstängningsperioden, tvång till officiell ursäkt till fans, lagkamrater, ungdomar, trafikanter etc.

Sen vill jag se hårdare straff mot trafikdårar!

2008-02-22 @ 14:37:01
Postat av: Martin

Dulee Johnson har ju tidigare tagits in för rattfylla så det verkar ju onekligen handla om en riktigt dålig ovana. Men i grunden håller jag med Thomas. Man ska absolut inte vara för snabb med att döma Dulee när det gäller den senaste händelsen. Det finns ingenting som säger att kvällspressens bild av händelseförloppet är den korrekta.

Däremot kan ju AIK redan nu "straffa" liberianen för att han sitter och dricker alkohol på krogen till halv tre på morgonen dagen innan träning. Oavsett om han gjort sig skyldig till rattonykterhet eller inte så måste ett sådant beteende anses totalt oacceptabelt i en allsvensk förening.

Enligt mitt tycke börjar det bli lite väl mycket strul kring personen Dulee Johnson. Även om han givetvis är en mycket duktig fotbollsspelare så tror jag inte att AIK orkar med speciellt mycket mer av de negativa rubriker som Dulee skapat och som svartar ner klubben. Minsta lilla grej till så ryker han nog.

2008-02-22 @ 15:24:15
Postat av: Martin

Får nog rätta till min text lite. "Halv tre" känns mer som på natten än på morgonen...

2008-02-22 @ 15:25:59
Postat av: Thomas

Man maste alltid forsoka att forsta varfor manniskor gor saker och ting. Om man inte forstar varfor, kan man heller aldrig fordomma deras agerande. Att Norling malar ut Dulee som ett offer ar nog iallafall en halv sanning. Han ar ett offer, men kanske inte direkt i detta sammanhanget. Men pga att han ar ett offer har han i sitt liv tagit beslut som manga av oss antagligen inte skulle. Det ar nog darfor Norling har uttalat sig som han har. Daremot maste Norling agera om/nar det visar sig att Dulee ar skyldig. Da ska man nog ge honom lite ekonomiska bestraffningar aven om jag inte tror att de hjalper annat an i de fall spelare endast spelar for att tjana pengar. Som Martin namnt kan man ju bestraffa honom direkt for att han har varit ute och druckit innan en traning, men da far nog man ge ganska manga allsvenska (och givetvis lagre seriers) spelare boter... Detta borde vara oacceptabelt, men ar nog mer en vana tror jag.. Som Martin ocksa namner tycker jag att det har varit valdigt mkt strul runt Dulee (och efter att ha last Offside's historia om honom pa fotbollskanalen har den kanslan starkts) och AIK borde ha fatt nog. Men ar det i sa fall moraliskt ratt att saga upp kontraktet och lamna honom ensam med sina problem? Jag vet inte det jag... Tycker att det ar strongt av AIK att hjalpa som de gor, aven om deras motiv mkt val kan vara ekonomiska - vad spelar det egentligen for roll om ens motiv ar ekonomiska om man gor ratt sak?!?!?

2008-02-23 @ 11:04:21
Postat av: Jesper

Killen är inte så smart, behöver det vara mer komplicerat än så? Bara konstatera och gå vidare. Han kanske behöver en assistent? Många i Sverige som super dagen innan de jobbar. Men bara de riktigt dumma ger sig på bilkörandet.

2008-02-23 @ 13:53:18
Postat av: oaaaik

oanonymaalkoholistersallmännaidrottsklubb

2008-02-23 @ 21:20:21
Postat av: Mats Görhed

Håller med Tomas. Sen tycker jag det är lätt att sitta och kritisera en spelare när man växt upp i en villa vid Bråstorp. Visst hade vi problem med vissa läxor och det kanske var tjafs med nån skolkamrat då o då. I Liberia finns det barnsoldater, familjer har blivit slaktade. Googla gärna o läs lite om Liberias nutida historia. Den som säger att AIK försvara Dulee kan jag gärna ta en diskussion med! Alla verkar inte våga skriva med sina riktiga namn.

2008-02-28 @ 12:51:22

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits